اطلاعات جامع خودرو

هرچیزی را که می خواهید پیدا کنید ...

اطلاعات جامع خودرو

هرچیزی را که می خواهید پیدا کنید ...

ترمز ABS

توضیح کامل در مورد نحوه ی کارکرد ترمز ABS

 

ترمز  ABS چیست؟         

     نگه داشتن خودرو در مواقع اضطراری کار بسیار سختی است. سیستم ضد بلوکه همانند یک سیستم عصبی در این گونه موارد وارد عمل میشه. در حقیقت در سطوح لغزنده رانندگان حرفه ای هم نمی توانند بدون ترمز ABS مثل رانندگان آماتور با ترمزهای ABS خودروی خود را متوقف کنند.  عملکرد ترمز ABS بسیار ساده است. وقتی شما روی یخ رانندگی میکنید اگر به آرامی ترمز کنید بخوبی متوقف میشوید. اگر ترمز شدید بگیرید ممکن است چندین متر لیز بخورید ضمن اینکه کنترل خودرو از دستانتان خارج میشود .ممکن است با خودرو های دیگر تصادف کنید. یکی از روشهایی که رانندگان ماهر استفاده میکنند این است که وقتی ترمز را روی یخ فشار میدهند مواظب این هستند که چرخها قفل نکنند بمحض اینکه این عمل اتفاق افتاد لحظه ای پا را از روی ترمز بر میدارند. سیستم ABS این کار را برای شما بطور اتوماتیک انجام میدهد. در نتیجه زمان توقف کوتاه تر میشود و دیگر اینکه در هنگام ترمز شما توانائی هدایت ماشین بوسیله فرمان خودرو را دارید سیستم ABS  ترکیبی از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیکی است که مانع از قفل شدن چرخها می شود .سیستم ABS (Anti-lock Brake System) تشکیل شده از سنسورهای اندازه گیر سرعت چرخها (wheelspeed sensors) و واحد کنترل هیدرولیکی(HCU) و یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU)  .

در هنگام گرفتن ترمز سنسورهای هر چرخ تعداد دوران هر چرخ در دقیقه ( سرعت چرخشی چرخ)  را به ECU   منتقل می کنند و اگر  ECU  تشخیص داد که دور یکی از چرخها از بقیه از حد مجاز کمتر باشد به سوپاپ سولنوئید  solenoid دستور باز شدن می دهد که امر باعث افت فشار روغن در پمپ آن چرخ می شود و در نتیجه نیروی ترمز در چرخ کمتر شده و چرخ از حالت قفل شدن رها می شود. این عمل تا هنگامی ادامه پیدا ی کند که دور چرخ مورد نظر با بقیه چرخ ها یکی شود.

به دلیل پیچیدگی سیستم ، یک دستگاه تست خودکار« self-test » در هنگام روشن شدن موتور وضعیت را چک کرده و در صورت پیدا نشدن عیبی چراغ اخطار سیستم ضد قفل و چراغ ترمز ها خاموش می شود. اگر یکی از اجزاء سیستم دچار اختلال شود چراغ های اخطار به سرعت روشن خواهند شد . اگر چراغ ضد قفل Anti-Lock روشن شود به این معنی است که یکی از اجزاء و این سیستم خراب شده اند ولی خودرو توان ترمز را دارد.اگر هر دو چراغ اخطار « Anti-Lock و ترمز » روشن شوند یعنی وضعیت بحرانی و خودرو توان ترمز کردن خود را به طور کلی از دست داده است « یا خیلی کاهش یافته ».

   

اگر  فقط چراغ اخطار ترمز روشن شود به این معنی است که قدرت ترمز خودرو کاهش یافته که این امر می تواند به دلیل  کاهش سطح سیال پمپ یا فرسودگی لنت ها brake pads باشد.

 

وسیله نقلیه ای که مجهز به ترمز ضد قفل است پای شما باید بطور ثابت روی پدال ترمز باشد در این حالت دستگاه ضد قفل ترمز را برای شما پمپ می کند و شما می توانید با خیال راحت تری به رانندگی بپردازید . کار ویژه این سیستم ضد قفل این است که با فشاری متغییر بر سیستم ضد قفل به طور اتوماتیک بر روی هر چرخ وارد شده و به مدت بسیار کوتاهی چرخها را محصور کندو در حالتی که جاده تغییر حالت می دهد ترمز با تغییر حالت هندسی جاده خود را تنظیم می کند.بیشتر ماشینهای جدید دارای سیستم ترمز ضد قفل استاندارد و اختیاری هستند.تا در مکانهای مختلف آب و هوائی ماشین شما و همچنین خودتان را در مقابل حوادث ناگهانی حفظ کند بر روی داشبورد چراغ زرد رنگی وجود دارد که در صورت فعال بودن ترمز ضد قفل روشن است.تفاوت وسایل نقلیه دارای ترمز ضد قفل در این است که این سیستم بر هر چهار چرخ وسیله نقلیه اثر میگذارد و باعث محصور کردن چرخها و در مسیر نگه داشتن اتومبیل میگردد.


                                

روش کار  :                                                                                                                                                                                        
 
ابتدا لازم به ذکر است که سیستم های مختلفی برای ABS طراحی شده و ما در اینجا به ساده ترین نوع آن می پردازیم. زمانی که سنسوری اعلام کند در اثر ترمز چرخی قفل شده ،کامپیوتر به دریچه و پمپ فشار آن چرخ دستور کاهش فشار روغن را بوسیله بستن دریچه آن چرخ می دهد،تا زمانی که سنسور سرعت اعلام کند علی رغم فشردن پدال توسط راننده،چرخ به حرکت افتاده،در این هنگام دریچه باز میشود و فشار باز می گردد و در صورت قفل شدن مجدد،همین عمل دوباره تکرار می شود و این کار ممکن است ۱۵ تا ۲۰ بار در ثانیه تکرار شود .در هنگامی که ABS فعال می شود،ممکن است یک نوع بالا و پایین رفتن به صورت پالس بر روی پدال احساس شود که این امر ی طبیعی در سیستم ABS است و بدلیل باز و بسته شدن دریچه هاست.خوب حالا بپردازیم به ABS مکانیکی که اخیرا در کشور باب شده ، این سیستم اولین نوع سیستم ABS است که در سال ۱۹۶۰ بوسیله کارخانه Dunlop طراحی شد ولی با ورود سیستم ABS الکتریکی بوسیله کارخانه بوش این سیستم اصلا به مرحله تولید نرسید، حال پس از گذشت چند دهه از منقرض شدن این سیستم، شرکتهای آسیای شرقی اقدام به تولید دوباره آن نموده اند،این سیستم فقط شامل دو استوانه که درونشان هوای فشرده و یک دیافراگم قرار دارد می باشد که شکل آن را در زیر می بینید و این سیستم زمانی که فشار بر روی پدال از حد مشخصی بیشتر شود آنرا بجای انتقال به لنتها به دیافراگم منتقل می کند و دیافراگم هوای پشت خود رافشرده میکند و در نتیجه فشارهیچگاه از حد معینی بالاتر نمی رود .

 

نظر فراموش نشه!!!!

   

نظرات 2 + ارسال نظر
ناعمی سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1389 ساعت 11:37 ق.ظ

سلام فونت مشکی در زمینه آبی تیره !!!!!!لطفاْ اصلاح بفرمایید(مطلب ترمز abs)

مرسی از این که گفتید.

حسین جمعه 28 خرداد 1389 ساعت 05:46 ب.ظ

با سلام من یه مشکل بزرگ با antilook ماشینم که 206 هستش دارم چراغ این سیستم به صورت خودکار در رانندگی روشن میشه وقتی ماشینو خاموش میکنم پاک میشه و بعد از مدتی رانندگی روشن میشه و تا حالا چندین تعمیر گاه رفتم ولی کسی مشکلشو نمیتونه پیدا کنه ماشین من 206 تیپ 5 ممنون میشم اگه کسی بتونه کمکم کنه.

با سلام تا آنجایی که من می دانم و چون ماشین خود من هم 206 صندوقدار V8 است اشکال از خود دستگاه ABS است و در کل مشکلی در سیستم معمولی ترمز ایجاد نمی کند.ولی به هر حال بهترین نمایندگی ایران خودرو در خیابان زنجان است و می توانید با شماره ی 82271 تماس بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد